Ilm 21

0609153

Uusi taivas ja uusi maa – Uusi Jerusalem

Jumalan pelastussuunnitelma on vihdoinkin päätöksessään. Tämä maapallo, joka oli alun perin annettu ihmisten käyttöön, tullaan nyt lopullisesti luovuttamaan heille takaisin siinä alkuperäisessä tilassa, jossa se annettiin ihmisille Eedenissä. Jumala tulee uudistamaan kaiken.

1. Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää. 2. Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla-asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. 3. Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: "Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, 4. ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut."

Raamatun ihana sanoma on, kun viimeinenkin synnintekijä on hävitetty, Jumala luo tämän maailman uudeksi pelastettujen kodiksi. Kaikki synnin kauhut, suru ja kärsimys, on iäksi pyyhitty pois. Syvä onni ja rauha, tyytyväisyys ja elämän ilo sekä kiitollisuus Jumalaa kohtaan täyttää jokaisen ihmisen sielun siinä sanoin kuvaamattoman kauniissa maassa, jossa lunastetut saavat iäti elää.

Koko saastunut ilmakehä ja maanpinta luodaan uudelleen täydelliseen puhtauteen ja kauneuteen. Suuret valtameret poistetaan ja koko maa asutetaan pelastettujen kodiksi. Keskuspaikkana tulee olemaan Uusi Jerusalem, jossa pelastetut tulevat kohtaamaan Jumalansa, Jeesuksen Kristuksen. Tämä Uusi Jerusalem on kokonaan toinen kaupunki kuin Palestiinassa sijaitseva Jerusalem tai kuin itse asiassa mikään ihmisen rakentama kaupunki. Uusi Jerusalem on Jumalan kaupunki, joka suhteessa täydellinen. Se on Johanneksen sanojen mukaan niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten.

Tästä mitättömästä syntisestä maapallosta tulee koko maailmankaikkeuden keskus siinä mielessä, koska itse Jumala, Jeesus Kristus, tulee asumaan siinä pelastettujensa kanssa. Ihmeellisintä kaikessa on, että taivas on antanut Jeesuksen Kristuksen ihmiskunnalle ikuisiksi ajoiksi. Jeesus tulee aina olemaan Ihmisen Poika ja elämään ihmisten keskellä uudessa maassa. Lunastustyö on liittänyt hänet ihmissukuun ikuisiksi ajoiksi. Koska Jumala on yhtä Kristuksen kanssa, tulee Isä Jumalakin olemaan ihmisten keskellä uudessa maassa.

Kaikki entiset synnin seuraukset on poistettu iankaikkisesti, ainoastaan jäljet Jeesuksen käsissä kertovat synnin taistelusta ja voitosta. Tämän uuden maan ihanuutta ei voida sanoin kuvata. Paavali kertoo siitä näin: ”Me julistamme, niin kuin on kirjoitettu, mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mitä ihminen ei ole voinut sydämessään aavistaa, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat.” (1. Kor. 2:9).

5. Valtaistuimella istuva lausui: "Uudeksi minä teen kaiken." Hän sanoi: "Kirjoita nämä sanat muistiin. Ne ovat luotettavat ja todet." 6. Vielä hän sanoi minulle: "Nyt ne ovat käyneet toteen. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Sille, jolla on jano, minä annan lahjaksi vettä elämän veden lähteestä. 7. Tämä on voittajan palkinto. Minä olen hänen Jumalansa, ja hän on minun poikani.

Jumala on rakkaus. Hän ei voi valehdella. Hän on tähän mennessä toteuttanut kaiken lupaamansa. Hän on luvannut meille jokaiselle valtavan perinnön: ”Mutta jos olemme lapsia, olemme myös perillisiä, Jumalan perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa; jos kerran kärsimme yhdessä Kristuksen kanssa, pääsemme myös osallisiksi samasta kirkkaudesta kuin hän.” (Room. 8:17). Perintöömme eivät vaikuta syntyperämme eivätkä olosuhteemme, vaan ainoastaan hänen uhrinsa hyväksyminen meidän pelastuksemme puolesta. Jumala haluaa uuteen maahan vain sellaisia ihmisiä, jotka ovat jo osoittaneet täällä syntisessä maailmassa kunnioitusta ja kuuliaisuutta Kristukselle. Jeesus on kuningasten Kuningas ja herrain Herra pelastettujen silmissä. Tämä takaa iankaikkisen onnen ja rauhan uudessa maassa.

8. Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema."

Tässä oli lueteltu useita ryhmiä niistä ihmisistä, jotka joutuvat tuliseen järveen eli kokevat toisen kuoleman. He tulevat katoamaan koko maailmankaikkeudesta. Pelkurit ovat niitä, jotka eivät uskalla tunnustaa uskoaan Jeesukseen. Luopiot ovat niitä, jotka luopuvat uskostaan maailman tähden. Iljetysten kumartajat ovat niitä, jotka kumartavat epäjumalankuvia. Murhamiehiä ovat niin kuin nimikin sanoo ne, jotka ovat toiminnallaan tai teoillaan johtaneet ihmisiä kuolemaan sekä fyysisessä että hengellisessä merkityksessä. Irstailijat ovat niitä, joita maailman huvitukset viehättävät enemmän kuin Jumala. Noidat ovat Saatanan eksyttämiä spiritismin valtaan joutuneita ihmisiä. Epäjumalanpalvelijoita ovat ihmiset, joille jokin muu asia on tärkeämpi kuin Jumala. Valheen orjia ovat laajassa merkityksessä kaikki, jotka elävät ilman Jumalaa.

Uusi Jerusalem

9. Yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli seitsemässä maljassaan seitsemän viimeistä vitsausta, tuli luokseni ja puhui minulle. Hän sanoi: "Tule, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon." 10. Henki valtasi minut, ja enkeli vei minut suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui taivaasta, Jumalan luota. 11. Se loisti Jumalan kirkkautta, se säihkyi kuin kallein jalokivi, kuin kristallinkirkas jaspis. 12. Sitä ympäröi suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia, ja niitä vartioi kaksitoista enkeliä. Portteihin oli hakattu Israelin kahdentoista heimon nimet. 13. Idän puolella oli kolme porttia, pohjoisessa kolme, etelässä kolme ja lännessä kolme porttia. 14. Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet.

Edellisessä luvussa yksi vitsauksia tuoneista enkeleistä oli näyttänyt Johannekselle yksityiskohtaisen kuvan Babylonin tuhosta. Nyt jälleen yksi samoista enkeleistä tuli Johanneksen luo ja näytti tällä kertaa päinvastaisen ja samoin yksityiskohtaisen näyn Uuden Jerusalemin ihanuudesta.

Uutta Jerusalemia nimitetään Karitsan vaimoksi. Taivaassa se oli vielä Karitsan morsian. Häät on pidetty ja nyt uudesta Jerusalemista on tullut Karitsan vaimo. Raamattuhan nimittää seurakuntaa naiseksi, joten Karitsan vaimon nimitykseen sisältyy koko pelastettujen joukko.

Vanha Jerusalem on nyt saanut lopullisen täyttymyksensä. Uudessa Jerusalemissa loistaa Jumalan kirkkaus ja sen komeutta kuvataan jalokivien säihkeellä. Suuri ja korkea muuri kuvaa sitä turvallisuutta, mikä siellä tulee vallitsemaan iankaikkisesti. Muuri ja kaksitoista porttia neljään ilmansuuntaan kuvaavat Jumalan kolmiyhteisyyden kautta saatua pelastusta kaikkeen maailmaan. Kahdentoista apostolin nimet symbolisoivat heidän pelastavaa työtään evankeliumin viemiseksi kaikkeen maailmaan.

Ilm. 21:15–21. Enkelillä, joka minulle puhui, oli kultainen mittakeppi kaupungin sekä sen porttien ja muurin mittaamista varten. 16. Kaupunki oli neliön muotoinen, yhtä leveä kuin pitkä. Enkeli mittasi kaupungin kepillään ja sai tulokseksi kaksitoistatuhatta stadionmittaa; pituus, leveys ja korkeus olivat kaikki tämänsuuruiset. 17. Hän mittasi myös muurin, ja se oli sataneljäkymmentäneljä kyynärää - enkeli käytti siinä ihmismittaa. 18. Muuri oli rakennettu jaspiskivestä, ja kaupunki oli kimmeltävää, lasinkirkasta kultaa. 19. Kaupunginmuurin perustukset oli kaunistettu kaikenlaisilla kalliilla kivillä. Ensimmäisenä peruskivenä oli jaspis, toisena safiiri, kolmantena kalsedoni, neljäntenä smaragdi, 20. viidentenä sardonyksi, kuudentena karneoli, seitsemäntenä krysoliitti, kahdeksantena berylli, yhdeksäntenä topaasi, kymmenentenä krysopraasi, yhdentenätoista hyasinttikivi ja kahdentenatoista ametisti. 21. Porttitorneina oli kaksitoista helmeä - kukin kahdestatoista tornista oli tehty yhdestä helmestä. Kaupungin valtakatu oli kultaa, puhdasta kuin läpinäkyvä lasi.

Uusi Jerusalem on äärettömän kaunis. Se on neliön muotoinen. Kukin sivu oli 12 000 vakomittaa eli noin 600 km, ja mikä ihmeellistä myös korkeus on samansuuruinen. On siinä korkeutta ja mahtavat näköalat. Muurin korkeus on 144 kyynärää eli noin 60 m. Siinä on kaksitoista porttia kukin yhdestä helmestä, joihin on kirjoitettuna kahdentoista apostolin nimet. Jokaisesta portista tulevat astumaan erilaisilla luonteilla varustetut ihmiset niin kuin totesimme Ilmestyskirjan seitsemännessä luvussa, jossa kerrottiin sinetöidyistä Israelin sukukunnista.

Uutta Jerusalemia ei voida kuvata riittävästi ihmiskielellä. Vain jonkinlaisen häämöttävän kuvan siitä antavat nämä perustuksena olevat ihmissilmille tunnetut jalokivet ja mitä puhtaimmasta kullasta oleva valtakatu. Kaupunkiin mahtuu koko pelastettujen joukko, kun he tulevat palvomaan ja ylistämään Jumalaa. ”Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra.” (Jes. 66:22–23).

22. Temppeliä en kaupungissa nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, hän ja Karitsa. 23. Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa. 24. Kansat kulkevat sen valossa, ja maailman kuninkaat tuovat sinne mahtinsa kaiken loiston. 25. Sen portteja ei suljeta päiväsaikaan, ja yötä siellä ei olekaan. 26. Kaikki kansojen kalleudet ja ihanuudet tuodaan sinne. 27. Mitään epäpuhdasta ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan.

Temppeliä ei enää tarvita. Jumalan pelastussuunnitelma on viety päätökseen. Niin kuin ennen syntiinlankeemusta ei myöskään ollut temppeliä, samoin synnittömässä uudessa maassa temppeli on tarpeeton. Synnillisessä maailmassa temppeli oli Jumalan ja ihmisten kohtaamispaikka. Nyt Jumala on itse jälleen temppeli. Siellä me tulemme näkemään Jeesuksen jatkuvasti. Siellä me tulemme näkemään myös jäljet hänen käsissään, jotka kertovat kautta ikuisuuksien Jumalan äärettömästä rakkaudesta ja uhrista pelastuksemme ainoana perustana.

Aurinkoa ja kuuta siellä ei ole, koska Jumalan kirkkaus vallitsee siellä jatkuvasti. Saattaahan siellä kuitenkin olla aurinko ja kuu, koska ne luotiin juuri maata varten merkitsemään aikoja. Niiden valo on kuitenkin tarpeetonta.

Jerusalem merkitsee rauhan kaupunkia. Nyt se on saanut lopullisen täyttymyksensä. Muurit ja portit ovat vain symbolisia vertauskuvia turvallisuudesta. Kansat eivät enää taistele keskenään, vaan Uusi Jerusalem on niiden kunnioituksen ja arvostuksen kohde iankaikkisesti. Jeesuksen vuodatettu veri on siitä takeena kaikille kansoille. Nyt toteutuvat Jeesuksen sanat lopullisesti: ”Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen.” (Joh. 10:16).

Uudessa Jerusalemissa tulevat lunastetut olemaan avoimessa yhteydessä Jumalaan. Halki iankaikkisuuden on rakastava Luoja jatkuvasti suova elämää ja valkeutta luomakunnalleen. Ja halki loputtomien aikojen ne, jotka Jeesus on vapauttanut synnistä ja kuolemasta, tutkivat lunastussuunnitelmaa, Jeesuksen Kristuksen ilmestystä. Haluathan sinä olla mukana Uudessa Jerusalemissa Jeesuksen ja kaikkien pelastettujen kanssa.

Rukous

Kiitos rakas Herramme, että otat meidät uuden Jerusalemin asukkaiksi. Olet valmistanut meille jotakin ihanaa ja kaunista; sellaista, mikä tyydyttää ihmisen sisimmän, sellaista, mitä nyt emme osaa edes kuvitella. Parasta kuitenkin on, että sinä Jeesus olet siellä ja näemme rakkaan Vapahtajamme kasvoista kasvoihin ja saamme aina olla kanssasi, seurata sinua mihin ikinä menet vaikkapa toisille planeetoille. Asu siksi jo nyt sydämessämme Pyhän Hengen kautta ja muuta meidät taivaaseen ja uuteen maahan sopiviksi paremmiksi ihmisiksi, jotka tuovat iloa ja onnea muiden elämään. Jeesuksen nimessä. Aamen.

0604070