Ilm. 2

0607171

Kirje Efesoksen seurakunnalle – Kirje Smyrnan seurakunnalle – Kirje Pergamonin seurakunnalle

Ilmestyskirjan toisessa luvussa Jeesus on lähettänyt Johanneksen kautta kirjeitä Aasian seitsemälle seurakunnalle. Näissä kirjeissä Jeesus haluaa kertoa seurakunnan tilanteesta Jumalan silmin nähtynä. Hän nuhtelee, kiittää ja neuvoo meitä seuraamaan häntä kokosydämisesti hengessä ja totuudessa. Kirjeiden sisällön perusteella on todettu, että ne kuvaavat myös esiintymisjärjestyksessä toisiaan seuraavia ajanjaksoja kristikunnan historiassa. Nämä kirjeet soveltuvat myös kaikille kristityille kaikkina aikoina. Tässä luvussa tutkimme neljää ensimmäistä kirjettä.

Kirje Efeson seurakunnalle.

1. Kirjoita Efesoksen seurakunnan enkelille: Näin sanoo hän, jolla on oikeassa kädessään seitsemän tähteä ja joka käyskentelee seitsemän kultajalkaisen lampun keskellä: 2. Minä tiedän sinun tekosi, sinun vaivannäkösi ja kestävyytesi. Minä tiedän, ettet voi sietää pahoja ihmisiä. Sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseään apostoleiksi vaikka eivät ole, ja olet havainnut heidät valehtelijoiksi. 3. Kestävyyttäkin sinulla on, olethan joutunut moneen vaivaan minun nimeni tunnustamisen tähden etkä ole antanut periksi.

Efeso oli silloin tärkeä kristillinen keskus. Apostoli Paavali toi sinne vuonna 52 jKr. ensimmäisen kerran evankeliumin ilosanomaa. Efeso sijaitsee Syyriasta Vähän-Aasian poikki johtavan valtatien päätepisteessä. Satamakaupunkina sillä oli tärkeä merkitys kauppakeskuksena. Efesossa sijaitseva Artemis-jumalattaren temppeli oli yksi maailman seitsemästä ihmeestä. Efeson nimi merkitsee ”ensimmäinen tai toivottava”, joten se sopii kuvaamaan hyvin tämän aikakauden luonnetta evankeliumin julistuksen alkuna. Apostoli Johanneksesta tuli perimätiedon mukaan juuri Efeson seurakunnan johtaja. Näin on ymmärrettävää, että kirjeessä Efeson seurakunnalla kuvataan juuri ensimmäisen seurakunnan aikaa, jolloin jo luopumus pääsi alkuun. Se ajoitetaan tapahtumien perusteella ensimmäiselle vuosisadalle.

Kristus viittaa tässä ensimmäisessä luvussa mainittuun näkyyn, jossa hän oli seitsemän lampunjalan keskellä pitäen kädessään seitsemää tähteä. Tämä kuvaa Jeesuksen ylimmäispapillista toimintaa heprealaiskirjeen kertomassa taivaallisessa pyhäkössä, jossa hän rukoilee meidän puolestamme ja johtaa Jumalan pelastussuunnitelmaa palvelijoittensa kautta. Lampunjalka kuvaa Jumalan sanaa ja seitsemän tähteä näiden kirjeiden ilmoittamien kristillisten ajanjaksojen sananjulistajia.

Uuden Testamentin ajan seurakunta joutui pian kohtaamaan harhaoppeja opettavia valheapostoleja. Tämä kirje paljasti alkavan luopumuksen seurakunnalle ja vahvisti näin seurakuntaa taistelussa harhaoppeja vastaan. Seurakunta sai näin kiitosta kärsivällisyydestä ja uupumattomuudesta taistelussa pahoja ihmisiä vastaan.

4. Mutta sitä en sinussa hyväksy, että olet luopunut ensi ajan rakkaudesta. 5. Muista siis, mistä olet langennut, käänny ja palaa tekemään ensi ajan tekoja. Ellet tee parannusta, minä tulen luoksesi ja siirrän lamppusi paikaltaan. 6. Siinä teet kuitenkin oikein, että inhoat nikolaiittojen tekoja, joita minäkin inhoan. 7. Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta, joka on Jumalan puutarhassa.

Kun ihminen vastaanottaa evankeliumin ilosanoman, hänessä herää rakkaus Jumalaan. Toisilla tämä rakkaus säilyy koko elämän ajan, toisilla vain hetken aikaa. Näin tapahtui Efeson seurakunnassa. Nikolaiitat, jotka julistivat vapautta kymmenen käskyn noudattamisesta, saivat monia mukaansa ja näin luopumus sai jalansijaa Efesossa.

Ilmestyskirjan lopussa kerrotaan, kuinka Jumala tulee palauttamaan uuteen maahan elämänpuun, joka antaa iankaikkisen elämän ja terveyden. Sieltä löytyy ikuisen elämän eliksiiri, jota ihmiset ovat yrittäneet keksiä kautta aikojen. Tässä Jeesus korottaa Pyhän Hengen osuutta auttamaan meitä voittamaan kilvoitus, ja näin Jeesuksen ansioiden perusteella meillä on pääsy uuteen maahan.

Kirje Smyrnan seurakunnalle

8. Smyrnan seurakunnan enkelille kirjoita: Näin sanoo ensimmäinen ja viimeinen, hän, joka oli kuollut mutta heräsi eloon: 9. Minä tiedän sinun ahdinkosi ja köyhyytesi - sinun, joka kuitenkin olet rikas. Minä tiedän, miten sinua herjaavat nuo, jotka sanovat itseään juutalaisiksi vaikka eivät ole - Saatanan synagogaa he ovat!

Smyrna oli vauras kaupunki Johanneksen aikana. Se oli myös vilkas kauppa- ja satamakaupunki, jossa oli suuri kirjasto, teatteri ja stadion. Nykyisin Smyrnan nimi on Izmir. Nimi Smyrna merkitsee mirhaa, jota käytettiin myös tuskia lieventävänä aineena. Siksi se sopii hyvin kuvaamaan tätä aikakautta. Apostolisen ajan jälkeen alkoivat veriset vainot ja kristityt joutuivat pakenemaan katakombeihin. Monet joutuivat uskonsa tähden antamaan henkensä. Heitä kidutettiin ja annettiin leijonien ruuaksi. Siksi tätä aikaa nimitetäänkin marttyyrien aikakaudeksi. Se ajoitetaan vuosille noin 100–313. Tällaisia vainoavia keisareita olivat Decius (249–251), Valerianus (253–259) ja Diocletianus (305–313).

Monet joutuivat kuolemaan uskonsa tähden ja siksi Jeesus korostaa itseään ylösnousseena Herrana. Jeesus tiesi seurakunnan vaikeudet. Smyrnan seurakunta oli ulkonaisesti köyhä ja vainottu, mutta sitä kiitettiin sen uskon rakkaudesta ja kärsimyksen kestämisestä vainoista huolimatta. Seurakunta ei saanut minkäänlaista nuhdetta. Saatanan synagogalla tarkoitetaan ei-kristittyjä juutalaisia, jotka lisäsivät seurakunnan kärsimystä. Uuden testamentin mukaan oikeita juutalaisia ovat ne, jotka uskovat Kristukseen.

10. Älä yhtään pelkää sitä, mitä joudut kärsimään. Saatana on sulkeva muutamia teistä vankeuteen, jotta teitä koeteltaisiin, ja te joudutte ahdinkoon kymmeneksi päiväksi. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle voitonseppeleeksi elämän. 11. Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. Siihen, joka voittaa, ei toinen kuolema kajoa.

Kymmenen päivän vankeudella tarkoitetaan Diocletianuksen vainoa, joka kesti kymmenen vuotta eli vuosina 305–313. Smyrnan seurakunnalle oli ajankohtaista pysyä uskollisena kuolemaan asti. Voiton seppeleellä tarkoitetaan kilvoituksen voittamista ja iankaikkista elämää. Käsitteellä toinen kuolema, jota käsitellään enemmän Ilmestyskirjan lopussa, tarkoitetaan lopullista eroa Jumalasta ja siitä ei ole ylösnousemusta.

Kirje Pergamonin seurakunnalle

12. Pergamonin seurakunnan enkelille kirjoita: Näin sanoo hän, jolla on kaksiteräinen, terävä miekka: 13. Minä tiedän, missä sinä asut: siellä, missä Saatanalla on valtaistuimensa. Silti tunnustat horjumatta minun nimeäni etkä ole kieltänyt uskoasi minuun, et edes silloin, kun uskollinen todistajani Antipas surmattiin teidän luonanne, siellä missä Saatana asuu. 14. Mutta kaikkea en sinussa hyväksy: Luonasi on sellaisia, jotka seuraavat Bileamin oppia, tuon miehen, joka opetti Balakille, miten virittää israelilaisille ansa ja vietellä heidät syömään epäjumalille uhrattua lihaa ja harjoittamaan siveettömyyttä. 15. Heitä on sinunkin luonasi, noita jotka seuraavat nikolaiittojen opetusta.

Pergamonin kaupunki oli kolmannelta vuosisadalta lähtien hellenistisen maailmankulttuurin keskus ja myös pakanallinen keskus. Pergamonin seurakunta kuvaa pakanuuden ja kristinuskon sekoitusta. Pergamo merkitsee ”linnoitusta”, joten se kuvaa hyvin aikakauden luonteelle sopivaa valtion ja kirkon liittoutumista. Sen nykyinen nimi on Bergama. Pergamon seurakunnan aika ajoitetaan vuosille 313–538. Pergamonissa oli mm. Zeuksen alttari ja siksi sinne sopii hyvin sanonta: ”missä Saatanalla oli valtaistuimensa”.

Kaksiteräinen miekka sopii hyvin kuvaamaan Jumalan sanan voimaa ja vaikutusta. Se on terävä kummaltakin puolelta ja näin puree sekä seurakunnan sisällä että ulkopuolella. Jumalan sana oli seurakunnan ainoa turva vihollista vastaan. Antipas oli ilmeisesti seurakunnan hengellisiä johtajia, joka kärsi marttyyrikuoleman, mikä vaikutti seurakunnan tilaan masentavasti. Seurakunnassa oli uskollisia Kristuksen todistajia, vaikka uskollinen todistaja Antipas surmattiin.

Seurakuntaa nuhdeltiin siitä, että siellä oli muutamia, jotka seurasivat Bileamin (4. Moos.25:1–18; 31:8–16) ja Nikolaiittojen oppeja. Bileamin oppi tarkoittaa profeetta Bileamin toiminnan perusteella luopumusta, jossa pakanuus on sekoittunut kristinuskoon. Nikolaiitat väheksyivät Jumalan lakia, joihin viitattiin jo Efeson seurakunnan kirjeessä.

16. Käänny siis! Ellet tee parannusta, minä tulen kohta luoksesi ja käyn heitä vastaan, isken heitä suuni miekalla. 17. Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille. Sille, joka voittaa, minä annan kätkettyä mannaa ja valkoisen kiven, ja siihen kiveen on kirjoitettu uusi nimi, jota ei tunne kukaan muu kuin sen nimen saaja.

Jeesus kehottaa kuuntelemaan ja tottelemaan Pyhän Hengen kutsua ja ohjeita. Manna eli elämän leipä tarkoittaa hengellistä ravintoa Jeesukselta. Valkoinen kivi on symboli sen aikuisesta oikeudenkäynnistä, jossa vapauttava tuomio annettiin valkoisen kiven muodossa. Näin Jeesuksen antama valkoinen kivi kuvaa vapautusta synnin vankeudesta ja pelastuksen varmuutta Jeesuksen ansioiden perusteella.

Kirje Tyatiran seurakunnalle

18. Tyatiran seurakunnan enkelille kirjoita: Näin sanoo Jumalan Poika, jolla on silmät kuin tulen liekit ja jonka jalat välkehtivät kuin hehkuva pronssi: 19. Minä tiedän sinun tekosi, sinun rakkautesi ja uskosi, palvelumielesi ja kestävyytesi. Viime aikoina olet tehnyt vielä enemmän kuin alussa teit.

Vaikka Tyatiran seurakunnan kirje on pisin kaikista kirjeistä, tiedämme vain hyvin vähän tuosta seurakunnasta. Paavali kertoo ainoastaan Lyydia-nimisestä naisesta, joka tuli uskoon siellä. Tyatira tunnettiin kutomoistaan ja purppuravärjäämöistään. Se oli suuri sen aikainen kauppakeskus. Nykyisin kaupungin nimi on Aksihar. Tyatira merkitsee ”katumusuhria", joten se kuvaa kauhistuttavan luopumuksen aikaa. Tuo aika on paavinvallan ja valtiovallan liittoutuman aikaa, joka tunnetaan pimeänä keskiaikana. Tyatiran aika ajoitetaan vuosille 538–1517.

Jeesus esittäytyy kaikkinäkevänä ja tietävänä Jumalan Poikana, jota tuliset silmät kuvaavat. Hän on kulkenut läpi tuskien tien meidän pelastuksemme puolesta, jota taas hehkuvat jalat kuvaavat.

Tyatiran seurakunta sai kiitosta teoistaan, rakkaudestaan, uskostaan, palvelumielestään ja kestävyydestään. Tyatiran seurakunta oli hengellisesti kasvamassa, kun taas Efeson seurakunta oli jo luopumassa.

20. Mutta sitä en sinussa hyväksy, että suvaitset tuota naista, tuota Isebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja johtaa opetuksellaan minun palvelijoitani harhaan, harjoittamaan siveettömyyttä ja syömään epäjumalille uhrattua lihaa. 21. Olen antanut hänelle aikaa kääntyä, mutta hän ei halua luopua siveettömästä elämänmenostaan. 22. Voi häntä! Minä suistan hänet sairasvuoteeseen ja kaikki hänen rakastajansa ankaraan ahdinkoon, elleivät he luovu hänen tavoistaan. 23. Hänen lapsensa minä surmaan rutolla. Kaikki seurakunnat tulevat tietämään, kuka minä olen: minä tutkin sydämet ja ajatukset ja annan jokaiselle teistä hänen tekojensa mukaan.

Iisebel oli kuningas Ahabin pakanallinen puoliso, jonka vaikutuksesta Israel johdettiin palvelemaan epäjumala Baalia. Silloin profeetta Elia nousi vastustamaan tällaista uskontojen sekoitusta ja sai aikaan uskonpuhdistuksen Israelissa. Ilmeisesti silloisessa seurakunnassa esiintyi tuollaista eksyttävää Iisebelin kaltaista toimintaa. Jeesus tuntee jokaisen meistä ja tulee antamaan myös meille tekojemme mukaan.

24. Mutta teille muille tyatiralaisille, jotka ette seuraa tuota oppia ettekä ole vihkiytyneet Saatanan salaisuuksiin, niin kuin sanonta kuuluu, teille minä sanon: Mitään uutta taakkaa en pane teidän kannettavaksenne. 25. Pitäkää kiinni siitä mitä teillä on, kunnes minä tulen. 26. Sille, joka voittaa, sille, joka loppuun asti noudattaa minun tahtoani, minä annan vallan hallita kansoja. 27. Hän paimentaa niitä rautaisella sauvalla, lyö pirstoiksi kuin saviastioita. 28. Hän saa saman vallan, jonka minä olen Isältäni saanut; minä annan hänelle aamutähden. 29. Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.

Uskonpuhdistus alkoi vaikuttaa Tyatiran ajan loppupuolella. Seurakunta saikin rohkaisua pimeänä keskiaikana pysyä uskollisena Kristukselle kaikesta huolimatta. Kristuksella on kaikki valta ja voima Jumalan omille. Aamutähti kuvaa juuri Jeesusta. Tämä Tyatiran sanoma tahtoo samalla rohkaista jokaista kristittyä pysymään uskollisena Jumalalle.

Rukous

Rakas Herramme, kiitämme sinua sanomista seurakunnille ja myös meille henkilökohtaisesti. Auta meitä säilyttämään yhteytemme ja rakkautemme sinuun kaiken tämän kiireen ja muun hälyn keskellä, mikä meitä ympäröi. Auta pysymään uskollisena sinulle, uskollisena käskyillesi vainojen ja vaikeuksien keskelläkin ja huomaamaan eksytykset. Kiitos Jeesus, että olet voittaja, olet voittanut paholaisen Golgatan ristillä ja sinun voimassasi myös me voimme voittaa. Anna anteeksi kaikki meidän laiminlyöntimme ja syntimme. Auta meitä tekemään enemmän hyvää. Lisää meille uskoa, rakkautta, palvelumieltä ja kestävyyttä. Muista kaikkia läheisiämme. Haluaisimme tajuta ja kokea rakkauttasi tulevalla viikolla. Kiitos, että se voi toteutua ja vahvistaa suhdettamme sinuun. Nimessäsi. Aamen.

0609081