Ilm. 3

0606095

Kirje Sardeksen seurakunnalle – Kirje Filadelfian seurakunnalle – Kirje Laodikean seurakunnalle

Ilmestyskirjan kolmannessa luvussa jatketaan Jeesuksen lähettämiä kirjeitä. Johannes sai Jeesukselta tehtäväkseen kirjoittaa kirjeet jo ensimmäisessä luvussa mainituille Aasian seitsemälle seurakunnalle. Näissä kirjeissä Jeesus haluaa kertoa seurakunnan tilanteesta Jumalan silmin nähtynä. Hän nuhtelee, kiittää ja neuvoo meitä seuraamaan häntä kokosydämisesti hengessä ja totuudessa. Tässä luvussa tutkimme kolmea viimeistä kirjettä.

1. Sardeksen seurakunnan enkelille kirjoita: Näin sanoo hän, jolla on Jumalan seitsemän henkeä ja seitsemän tähteä: "Minä tiedän sinun tekosi. Sinä olet elävien kirjoissa, mutta sinä olet kuollut. 2. Herää ja vahvista sitä, mikä vielä on jäljellä, sitä, mikä jo oli kuolemaisillaan. Olen havainnut, että tekosi eivät täytä minun Jumalani vaatimusta. 3. Muista, kuinka kuulit sanan ja otit sen vastaan, tarkkaa sitä ja tee parannus. Ellet ole hereillä, minä tulen kuin varas, yllätän sinut hetkellä, jota et aavista. 4. Muutamia sinulla sentään on Sardeksessa, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan. He saavat käyskennellä minun seurassani valkeissa vaatteissa; he ovat sen arvoisia. 5. Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä. 6. Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.

Sardes oli muinoin rikkaan Lyydian valtakunnan pääkaupunki, mutta Ilmestyskirjan kirjoittamisen aikana sen merkitys oli vähäinen. Nykyisin siitä on jäljellä vain rauniot. Sen tilalla on pieni kylä nimeltään Sart. Sardeksen nimi merkitsee ”jäljelle jäänyttä”, joten se kuvaa uskonpuhdistusta, mikä syntyi pimeän keskiajan jälkeen voimakkaiden Jumalan miesten vaikutuksesta. Heidän vaikutuksensa kesti vain lyhyen aikaa ja alkoi luopumus. Sardes edustaa siis uskonpuhdistusta ja sen jälkeistä luopumusta eli nimikristillisyyden aikaa ja se ajoitetaan vuosille 1517–1700.

Jeesus esittäytyy omaten Jumalan seitsemän henkeä ja seitsemän tähteä. Se kuvaa Jumalan Pyhän Hengen toimintaa eri aikakausina palvelijoittensa kautta. Sardeksen seurakunta sai vakavan kehotuksen parannukseen nimikristillisyydestä. Seurakunta ei kuitenkaan ollut täysin kuollut. Siellä oli muutamia, joilla oli valkeat vaatteet ja Kristuksen läsnäolo. Se kuvaa Kristuksen lahjaa, jonka hän antoi meille Golgatan ristillä. Se ei ole omaa kelvollisuutta vaan Jumalan ehtoihin perustuvaa vanhurskautta. Jeesus lupaa Pyhän Hengen kautta uskollisille voittajille valkeat vaatteet, ja että heidän nimensä pysyy elämän kirjassa. Nimi kirjoitetaan elämän kirjaan silloin kun ihminen tulee uskoon ja antaa elämänsä Herralle. Nimi voidaan poistaa myös elämän kirjasta, jos ihminen luopuu Kristuksen yhteydestä.

Kirje Filadelfian seurakunnalle

7. Filadelfian seurakunnan enkelille kirjoita: Näin sanoo Pyhä ja Tosi, Daavidin avaimen haltija, hän, jonka avaamaa ovea ei kukaan sulje, hän, jonka sulkemaa ovea ei kukaan avaa: 8. "Minä tiedän sinun tekosi. Edessäsi on nyt avoin ovi, minä olen sen avannut, eikä kukaan voi sitä sulkea. Sinun voimasi ovat vähäiset, mutta sinä olet ottanut sanani varteen etkä ole kieltänyt nimeäni. 9. Niinpä minä annan sinulle väkeä Saatanan synagogasta, niitä valehtelijoita, jotka sanovat itseään juutalaisiksi vaikka eivät ole. Minä panen heidät tulemaan luoksesi ja kumartumaan maahan jalkojesi edessä, ja he ymmärtävät silloin, että sinä olet minun valittuni. 10. Sinä olet tarkoin seurannut sanaani ja kestänyt, ja siksi minä puolestani tarkoin varjelen sinua ja pelastan sinut siitä koetuksen hetkestä, joka kohtaa koko maailman ja panee koetteelle maan asukkaat.

Filadelfia oli Ateenan jälkeen merkittävin kaupunki temppeleineen. Kaupungin nykyinen nimi on Alasehir eli Jumalan kaupunki. Sana Filadelfia merkitsee veljesrakkautta, ja siksi tämä nimi sopii hyvin kuvaamaan sitä herätystä, mikä sai jalansijaa 1700 luvulla. Silloin alettiin voimallisesti julistaa Jeesuksen toista tulemista. Eri puolille maailmaa perustettiin lähetys- ja raamattuseuroja, ja niin avautuivat ovet voimaperäiseen lähetystyöhön. Esim. Suomen lähetysseura perustettiin vuonna 1811. Filadelfian aika ajoitetaan vuosille 1700–1840.

Daavidin huoneen avainten omistaminen merkitsee oikeutta päästä messiaaniseen valtakuntaan. Näin Kristuksella on valta avata seurakunnalle ovi valtakuntaansa. Jumala oli avannut ovet myös lähetystyölle ja seurakunta sai siksi kiitosta uskollisuudestaan. Saatanan synagogalla ymmärretään juutalaisuudesta kristinuskoon kääntyneitä ja mahdollisesti myös pakanoita. Heistä tulee näin Israelin kansalaisia. Sanoohan nimittäin Raamattu: ”Ja jos te kerran olette Kristuksen omia, te olette Abrahamin jälkeläisiä ja saatte periä sen, mikä hänelle oli luvattu.” (Gal. 3:29). Eli oikeita juutalaisia ovat ne, jotka tunnustavat Jeesuksen Kristukseksi eli Messiaaksi. Nuhdetta ei Filadelfian seurakunta saanut ollenkaan.

11. Minä tulen pian. Pidä kiinni siitä mitä sinulla on, ettei kukaan vie voitonseppelettäsi. 12. Siitä, joka voittaa, minä teen pylvään Jumalani temppeliin, eikä hän joudu milloinkaan lähtemään sieltä. Minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, uuden Jerusalemin, joka laskeutuu taivaasta Jumalani luota, ja oman uuden nimeni. 13. Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.

Jeesus ilmoittaa tulevansa pian takaisin ja kehottaa pitämään kiinni uskosta. Joka voittaa, hänestä tulee pylväs Jumalan temppeliin, mikä tarkoittaa taivaan kansalaisuutta. Jeesus tulee olemaan uudessa Jerusalemissa voittajien kanssa ikuisesti. Jeesus kehottaa lopuksi kuuntelemaan ja tottelemaan Pyhän Hengen kutsua ja ohjeita.

Kirje Laodikean seurakunnalle

14. Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: "Näin sanoo Aamen, uskollinen ja luotettava todistaja, Jumalan luomakunnan alku.

Johanneksen aikana Laodikea oli rikas kauppakeskus, joka tunnettiin kankaistaan, pankeistaan ja lääkärikouluistaan. Tunnetuin siellä valmistetuista lääkkeistä oli Fryygian silmävoide. Kaupungin läpi virtasi joki, joka sai alkunsa Hierapoliksen kuumista lähteistä, ja Laodikeassa se oli jo jäähtynyt haaleaksi. Näistä saadut vertauskuvat sopivat hyvin Laodikean hengelliseen tilaan. Nimi Laodikea merkitsee ”kansan tuomiota tai vanhurskasta kansaa”, ja näin se sopii hyvin kuvaamaan juuri sitä tuomion aikaa, joka alkoi taivaassa vuonna 1844 ja joka jatkuu armon oven sulkeutumiseen asti. Tähän tuomion aikaan tutustuimme Danielin kirjan tutkistelussa ja se tulee esiin myös Ilmestyskirjassa myöhemmin. Laodikean aika ajoitetaan täten 1840-luvulta maailman loppuun eli me elämme juuri Laodikean aikaa, joten tämä kirje on erittäin ajankohtainen juuri meille.

1800-luvun puolivälissä sai kehitysoppi alkunsa ja se on säilynyt keskeisenä oppina nykyaikaan asti. Tosin nykyisin on myös luomisoppi saanut jalansijaa mm. Amerikan kouluissa. Jumala sen sijaan haluaa tässä ilmoittaa omilleen, että hän on Jumalan luomakunnan alku. Hän on luonut maailman, niin kuin Raamatussa on kerrottu. ”mutta näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän myös on luonut maailmat.” (Hepr. 1:2). Samoihin aikoihin löydettiin uudelleen myös kadoksissa ollut sapatti, joka on muistomerkkinä Jumalan luomistyöstä ja Jumalan ja on myös hänen kansansa välinen merkki. ”Myös sapattini minä annoin heille, jotta se olisi merkkinä liitostamme ja muistuttaisi heitä siitä, että minä, Herra, olen pyhittänyt heidät omaksi kansakseni.” (Hes. 20:12).

15. Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma! 16. Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani. 17. Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston.

Laodikean sanoma on hyvin vakava kehotus parannukseen ja se on tarkoitettu nimenomaan Jumalan kansalle, joka elää lihallisessa varmuudessa. He luulevat elävänsä oikeassa, mutta ovat täysin väärässä. Siksi heidän on vaikea vastaanottaa sellaista sanomaa, joka osoittaa heidän olevan vailla kaikkia hengellisiä arvoja. Jumalan kansalta puuttuu omakohtainen kokemus pyhityselämästä. Siksi heidän tulee syvästi ja läpikotoisin nöyrtyä Jumalan edessä saadakseen Hengen kallisarvoisia avuja. Kaikki omat helmasynnit ja tottumukset on hylättävä ja antauduttava kokosydämisesti Jumalan totuuteen ja kuuliaisuuteen. Raamattua on tutkittava ja omaksuttava sen antama opetus käytännössä.

18. Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet.

Jeesus kehottaa Jumalan kansaa ostamaan häneltä tulessa puhdistettua kultaa, valkeat vaatteet ja silmävoidetta. Tulessa puhdistettu kulta merkitsee kokemuksien kautta saatua uskoa Jumalaan. Valkeat vaatteet merkitsevät turvautumista täysin Jeesuksen Golgatalla antamaan uhriin meidän hyväksemme, ja silmävoide merkitsee näkökykyä Raamatun totuuksiin ja niiden omaksumista. Näitä kalliita aarteita on hankittava ahkeroiden, sillä ne eivät putoa syliimme ilman vaivannäköä. On todella tehtävä parannus haaleasta tilasta, jotta emme tulisi oksennetuksi Jumalan suusta ulos. Maailman rakkaus on hylättävä ja hankittava taivaan katoamattomia aarteita.

19. Jokaista, jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis parannus, luovu penseydestäsi!

Jeesus joutuu nuhtelemaan ja kurittamaan meitä, jotta me huomaisimme puutteemme ja tekisimme parannuksen. Tämä on sitä jumalallista rakkautta meidän pelastumisemme puolesta. Kaikki Raamatun uskon sankarit ovat joutuneet Jumalan kurituksen alle rikkomuksiensa takia ja näin huomanneet puutteensa ja nöyrtyneet tunnustamaan syntinsä ja tekemään parannuksen elämässään. Näin heistä on tullut taivaskelpoisia.

Yksi puhuttelevimpia kertomuksia on kuningas Daavidin lankeemus. Hän oppi viisautta Jumalan kurituksesta ja alistui nöyrästi Korkeimman kuritukseen. Profeetta Naatanin esittämä tarkka nuhtelu hänen todellisesta tilastaan paljasti hänelle hänen syntinsä ja auttoi häntä luopumaan niistä. Daavid onkin sepittänyt psalmeissaan monia kiitoslauluja, joita voimme lukea rohkaisuksi psalmeissa. Iloaan vapautuksestaan Daavid kuvailee esim. psalmissa 32:5–7. ”Minä tunnustin sinulle syntini, en salannut pahoja tekojani. Minä sanoin: "Tunnustan syntini Herralle." Sinä annoit anteeksi pahat tekoni, otit pois syntieni taakan. Rukoilkoot kaikki palvelijasi sinua hädän hetkellä. Vaikka suuret vedet tulvisivat, ne eivät heihin ulotu. Sinä olet minulle turvapaikka, sinä varjelet minut vaarasta. Riemuhuudot kajahtavat ympärilläni, kun sinä autat ja pelastat.” Daavidin ja muiden uskonsankareiden synnit on kerrottu meille tarkasti ja suoraan peittelemättä, jotta me emme lannistuisi synneistämme ja Jumalan kurituksesta, vaan turvautuisimme sitä enemmän Jumalan armoon ja anteeksiantoon ja tekisimme kaikkemme pelastuksemme puolesta.

20. Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän. 21. Sen, joka voittaa, minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittoni jälkeen asettunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen. 22. Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille.

Jeesus on hienotunteinen. Hän kolkuttaa sydämemme ovella ja haluaa aterioida kanssamme eli antaa meille elämän leipää, joka johtaa iankaikkiseen elämään. Meidän oma osuutemme on voittaa taistelu syntiä vastaan Jumalan voimassa ja armossa. Näin meillä on oikeus Jeesuksen kanssa hänen valtaistuimelleen. Lopuksi on kehotus kuuntelemaan ja tottelemaan Pyhän Hengen kutsua.

Laodikean sanoma on uskon kautta vanhurskauttamisen perusedellytys. Uskon kautta vanhurskauttaminen edellyttää Laodikean sanoman kokosydämistä vastaanottamista, koska Jumalan kansa on tämän sanoman mukaan langennut siitä alkuperäisestä ihanteesta, joka sille on annettu lopun ajan sanomana. Jumala haluaa pelastaa kansansa ja hän on antanut meille tämän sanoman. Jokaisen ihmisen on nyt nöyrryttävä Jumalan edessä ja tutkittava itseään tämän sanoman kautta. Se edellyttää myös Ilmestyskirjan perusteellista tutkimista ja vastaanottamista, koska siinä Jumala antaa meille silmävoidetta nähdäksemme puutteemme ja vihollisen eksytykset lopun aikana.

Laodikean sanoma on voimallisimpia Jeesuksen vetoomuksia koko Raamatussa. Se on Jumalan rakkauden sanoma Jeesusta odottavalle kansalleen. Ethän hylkää Rakastavan Jumalan nuhteita, vaan otat ne ilolla vastaan. Kuuntele Pyhän Hengen ääntä ja toimi sen mukaan. Silloin olet valmis Jeesuksen tulolle.

Rukous

Sinä Jeesus olet Laodikean seurakunnan uskovien sydämen ulkopuolella kolkuttamassa. Auta, ettei meidän kenenkään kohdalla ole näin. Haluamme ottaa sinut Jeesus elämämme ja sydämemme Herraksi. Olemme syntisiä. Kiitos, että pyhä veresi puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Anna meille Pyhän Henkesi silmävoidetta, että näemme itsemme sellaisina kuin sinä näet meidät. Sinulle Jeesus me haluamme kuulua. Kiitos, että kirjoitat nimesi otsiimme ja avaat oven eteemme, josta voimme käydä seurakuntaasi. Tee meistä vahvoja kristittyjä niin kuin pylväät temppelissä. Anna evankeliumin vielä levitä voimallisesti ennen tuloasi ja suo monien löytää sinut omana henkilökohtaisena Vapahtajanaan. Jeesuksen nimessä. Aamen.

0603136