4. Hengellisiä uniani ja kokemuksiani

Olen pitänyt kirjaa joistakin erikoisista hengellisistä unistani ja kokemuksistani, joista oheisena muutamia. Ne ovat vahvistaneet uskoani ja luottamustani Jumalaan ja antaneet voimaa vaeltaa uskon kaidalla tiellä. Uskon, että ne ovat myös todistukseksi ja rohkaisuksi muille. Unilla on tärkeä merkitys lopun aikana Jumalan ja ihmisten välisenä kanavana. ”Tämän jälkeen on tapahtuva, että minä vuodatan henkeni kaikkiin ihmisiin. Ja niin teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaisenne näkevät näkyjä, vanhuksenne ennusunia” (Joel 2:28).

Näin uskoontuloni jälkeen seuraavan unen, joka on rohkaissut minua Herran työssä. Olin eräässä parapsykologisessa tilaisuudessa pelastamassa ihmisiä Kristukselle. Kun olin poistumassa tilaisuudesta, saatana oli odottamassa minua ovensuussa. Kun hän näki minut, hän nousi ja lähestyi minua. Hän oli hoikka noin kolme metriä pitkä mies. Yhtäkkiä hän pysähtyi noin viiden metrin päähän, eikä tullut lähemmäksi. Jokin ääni sanoi minulle: "Saatana ei voi tulla lähemmäksi, koska ympärilläsi on enkelivartio". Tämä oli vain uni, mutta uskon, että se oli Herralta, koska Raamattu kertoo meille enkelien suojeluksesta. Tämä uni on antanut minulle rohkeutta Herran työssä. Jokaisella Jumalan palvelijalla on enkelivartio suojeluksena.

22.7.1978 sain seuraavan sanoman. Aamulla herätessäni toistin seuraavaa lausetta: "Rakasta Herraa. Siinä kaikki, mitä sinun tulee tehdä". Mielestäni tämä on täydellinen ohje Herran palvelusta varten.

12.11.1991 näin seuraavan unen. Olin pastori Toivo Markkasen kokoussarjassa. Hain sinne pyörätuolissa istuvan äitini sairaalasta, joten uni vastasi silloista tilannetta. Näin siellä myös vaimoni, kaksi tätiäni ja paljon muita ihmisiä. Kokoussalin eteisessä katonrajaan ilmestyi enkeli, joka sanoi seuraavan lauseen: "Jeesuksen takaisintulo on miehen kämmenen leveyden päässä". Ymmärsin unessa enkelin tarkoittavan hyvin lyhyttä aikaa. Aamulla ihmettelin, miksi enkeli sanoi kämmenen leveyden päässä, sehän on lyhyt matkan mitta. Etsin Raamatusta kaikki kohdat, joissa mainitaan kämmenen leveys, ja löysin Ps. 39:6, jossa kämmenen leveyttä käytetään myös ajan mittana. Siinä sanotaan: "Katso, kämmenen leveydeksi sinä teit minun päiväni". Tämä jälkeenpäin löytämäni kohta vakuutti minulle, että uni oli Jumalalta. Jeesuksen takaisintulo on maailman tapahtumien ja Raamatun profetioiden perusteella lähellä. Miehen kämmenen leveys tarkoittaa ehkä siihen kuluvan vielä jonkin aikaa.

3.3.1992 näin seuraavan unen. Olin jossain maaseudulla seurakuntalaisten kanssa. Oli pilvinen ja tumma taivas. Pilvien keskellä näkyi kirkas aukko, johon ilmestyi Jumalan käsi nyrkissä ikään kuin hän olisi vihoissaan puinut nyrkkiä meille. Ilmeisesti Jumala halusi tällä nyrkillä varoittaa seurakuntaamme ja myös koko maailmaa synnillisestä elämästämme ja toivoo meidän tekevän parannuksen elämässämme odottaessamme Jeesuksen tuloa.

14.3.1998 näin seuraavan unen. Olin unessa teatterin ovella. Minun ja teatterin esiintymislavan välissä oli suuri joukko pimeyden enkeleitä. Minun oli päästävä turvaan pimeyden enkelien toiselle puolelle teatterin esiintymislavalle. Miksi olin teatterissa? Ehkä se kuvaa tätä maailmaa. Kun lähestyin niitä, olin hyvin peloissani siitä, että tämä on nyt menoa. Viime tingassa niiden joukkoon ilmestyi nainen, joka otti kädestäni kiinni ja johdatti minut nopeasti turvaan lavalle. Sen jälkeen minulle sanottiin, että hän oli enkeli. Ehkä tämä kuvaa ahdistuksen aikaa, jolloin enkelit tulevat viime tingassa apuun, kun kaikki näyttää toivottomalta. Ehkäpä nainen tarkoitti profetian hengen ohjeita ahdistuksen aikaa varten. Nainen kuvaa myös seurakuntaa Raamatun profetioissa. Ehkäpä unella kerrottiin myös varjeluksesta nykyaikana. Tähän uneen liittyi seuraava uni, jonka näin 5.6.1999. Olin lentokoneessa ja tapasin siellä Ellen Whiten. Hän vahvisti, että tämä enkeliuneni oli Jumalalta.

11.9.2007näin unen, jossa taivaalla näkyi erityisesti neljäs käsky ja myös viides käsky. "8. Muista pyhittää lepopäivä. 9. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 10. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. 11. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen. 12. "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa" (2. Moos. 8-12).

26.4.2008 näin sapattiyönä elämäntilanteestani johtuen unen, jossa olin kotini olohuoneessa ja menin makuuhuoneeseen. Istahdin nojatuolille. Samassa tuli enkeli ikkunan läpi ja istui viereeni. Hän kertoi olevansa suojelusenkelini ja ilmoitti nimensä olevan Orlando. Hän kertoi olevansa normaalisti noin kolmen metrin pituinen, mutta ilmestyi nyt noin kahden metrin mittaisena. En erottanut tarkalleen enkelin olemusta, vaan näin jonkinlaisen hahmon. Kun kysyin häneltä neuvoa evankelioimistyölleni, hän vastasi: ”toimi niin kuin ennenkin”. Tämä uni vakuutti minulle, että jokaisella Jumalan omalla on suojelusenkeli.

16.12.2011 näin unen, jossa enkeli tuli taivaasta ja sanoi minulle käskevällä äänellä: ”ole uskollinen kuolemaan asti”. Hiukan pelästyneenä vastasin että olen uskollinen kuolemaan asti. Samat sanat löysin Raamatusta: ”Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun” (Ilm. 2:10).

30.5.2013 näin unen, jossa odotimme Jeesuksen takaisintuloa. Yhtäkkiä näimme loistavan valoilmestyksen, jota luulimme Jeesukseksi. Nostimme kädet ylös, huusimme ja ylistimme Jumalaa. Se olikin enkeli. Samassa maa aukeni ja meidät vietiin piiloon ja turvaan johonkin kaupunkiin, jossa oli kaksi hotellirakennusta, joihin oli varattu sata huonetta suomalaisia adventisteja varten. Siellä meidän piti odottaa vitsausten ajan Jeesuksen takaisintuloa. Näinhän Raamattukin kertoo: ”Ja nyt, kansani, mene huoneisiisi, sisälle, sulje ovet jäljessäsi. Pysy piilossa lyhyt hetki, kunnes raivo on ohi” (Jes. 26:20).

Kesällä 1979 oli työpaikassani rautatiehallituksessa haettavissa palkkaluokkaa korkeampi virka. Hain tätä virkaa, koska uskoin, että minulla oli parhaimmat edellytykset saada se. Parin kuukauden kuluttua minulle tultiin sitten ilmoittamaan, että ko. viran oli saanut minua nuorempi henkilö. Olin pettynyt ja masentunut, koska olin pyytänyt vasta uskoon tulleena ko. virkaa Herralta vedoten maksamiini kymmenyksiin ja Jumalan lupauksiin. Siihen aikaan minulla oli tapana leikata Seurakuntasanomista koko viikolle päivän sana ja pidin sitä näkyvissä piirustuslautani ylänurkassa. Masentuneena katsoin sen päivän raamatunjaetta: "Minun palkkani on Jumalan tykönä" (Jes. 49:4). Pettymykseni haihtui heti. Jumala vastasi minulle tällä tavalla. Tärkeintä ei ole raha, vaan iankaikkinen elämä Jumalan luona. Myöhemmin sain kaksi palkkaluokkaa korkeamman viran ja jopa kultaisen kädenpuristuksen.

Voimakkaat sappikohtaukset olivat alkaneet vaivata minua silloin tällöin ja sappirakossani todettiin pieniä kiviä. Jouduin leikkausjonoon, ja leikkaukseen pääsyä saisi odottaa parikin vuotta. Kesällä 89 olin Maranatha-leirillä Mikkelissä, jossa suoritettiin asian johdosta öljyllä voitelu sapatti-iltana. Sunnuntaina palasin sitten kotiin ja siellä minua oli odottamassa kirje, jossa minua pyydettiin välittömästi tulemaan leikkaukseen Jorvin sairaalaan peruutuspaikalle. Leikkaus suoritettiin seuraavana keskiviikkona ja se onnistui hyvin. Herra paransi näin lääkärien kautta.

Kysyin 5.6.1992 peukalokonstilla Herralta, lähdenkö 58-vuotiaana varhennetulle vanhuuseläkkeelle, jolloin eläkkeeni olisi 30 % pienempi koko loppuikäni. Halusin nimittäin tehdä enemmän Herran työtä loppuelämäni aikana. Sain vastaukseksi: "Herra palkitkoon sinulle tekosi; tulkoon sinulle täysi palkka Herralta, Israelin Jumalalta, jonka siipien alta olet tullut turvaa etsimään" (Ruut 2:12). Ymmärsin, että minun on lähdettävä vanhuuseläkkeelle. Herra tulee turvaamaan toimeentuloni. Seuraavan joulukuun puolivälissä esimieheni kutsui minut huoneeseensa ja kysyi, olenko halukas lähtemään lakkautuspalkalle vuodenvaihteessa. Tätä mahdollisuutta nimitettiin kultaiseksi kädenpuristukseksi. Lakkautuspalkka voitiin silloin antaa vakinaisessa valtion virassa olevalle henkilölle ja se edellytti vuoden täyttä palkkaa ja sen jälkeen täyden eläkkeen suuruista palkkaa. Osastollamme oli annettu tämä mahdollisuus kahdelle henkilölle. Näin pääsin täydelle "eläkkeelle" viisi ja puoli vuotta aikaisemmin kuin ikäni edellytti. Herra toteutti lupauksensa: sain täyden palkan Herralta.

Äitini kuolema ilmoitettiin minulle etukäteen. Olin Esa Nystenin kesämökillä Kuhmoisissa, sillä olimme siellä kirjallisuustyössä. Sapattiaamuna 3.7.93 minut herätti unesta ääni, joka sanoi: ”1. Kor. 10:13”. Aamulla katsoimme tuota raamatunjaetta ja se kuului näin: "Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää." Ihmettelimme mikä kiusaus meitä tulee kohtaamaan kirjallisuustyössä. Mitään kiusausta ei tapahtunut. Sunnuntaina sitten palasin kotiin ja kävin äitini luona sairaalassa. Luimme yhdessä Isä meidän -rukouksen. Äitini oli ehkä tavallista väsyneempi. Maanantaina minulle ilmoitettiin, että hän on tiedottomana ja saanut keuhkokuumeen, johon hän sitten menehtyi. Äitini oli minulle hyvin läheinen. Olin monesti pohtinut, miten kestän hänen poismenonsa. Saamani raamatunlause oli minulle suurena lohdutuksena. Herra antoi minulle sanansa mukaan voimaa kestää äitini poismeno ja näin on tapahtunut. Uskon tämän perusteella, että tulemme tapaamaan toisemme taivaassa. Olen kiitollinen Herralle hyvästä äidistä.